Følgere

mandag 15. april 2013

Har du sett en blå hummer?

Europeisk hummer!

Hummeren er knyttet til hardbunn og trives best på steder
med tilgang på gode gjemmesteder, som i steinrøyser eller i kløfter.
Den lever på relativt grunt vann og går sjelden dypere enn 40 meter.
Dybdeutbredelsen har sammenheng med at den er avhengig av relativ høy
temperatur for forplantningen, gjerne over 15 grader.

Gamle hanner kan nå en lengde på 50 cm målt fra pannetorn til halespiss og veie 5 kilo.
Hos levende hummer er skallet grønnsvart, med blålige knuter/pigger.
Kan sjelden være blå som på bildene nedenfor.

Hannen har betydeligere kraftigere klør enn hunnen.
Hunnens bakropp er bredere enn hannens.
Kjønnene kan best skilles ved at hannens første par halebein er omdannet til paringsorgan.

Hummeren er et dyr som primert søker mat om natta.
Muslinger og snegler knuses med den kraftige knusekloen,
men også børstemark, kråkeboller og det som måtte dukke opp av åtsler tas.

Jeg hadde aldri sett en blå hummer før, men i Atlanterhavsparken i Ålesund fikk vi se to stykker.
Bildene er litt uklare siden hummeren ligger et stykke nede i vannet.
Men jeg vil vise frem denne sjeldne, flotte hummeren likevel.



Takk for at du tittet innom!!
Klem Maj Liz

11 kommentarer:

  1. Beautiful pictures of the lobster.
    Greetings Irma

    SvarSlett
  2. Flott ja, voisste ikke at det fantes blå hummer:-)

    SvarSlett
  3. Dette var reine naturfagtimen! Det var mykje her som eg visste i alle fall. Og blå hummar har eg aldri sett. Men du så godt det er med kokt hummar!! Og eg har liggjande skal frå ein kokt hummar, i tilfelle eg får ein god idé:) Likar så godt den raudoransje farga:)

    SvarSlett
  4. Ikke bare ser en fine bilder her i fotobloggverden, jammen lærer en en masse også gitt. Mye ny kunnskap for meg her Maj :-) takk takk som deler.

    SvarSlett
  5. Så stilig Maj Liz, flotte bilder og lærerikt.
    ,,Hvitveisen er så nydelig,,
    Marit.

    SvarSlett
  6. Nei se på det, der har du tatt bilde av "blåhummar". Jeg har sett det ja, men den anbefales ikke noe særlig til mat, da den som regel er gammel. Jeg elsker hummer, men det er skjeldnere nå å få tak i. Jeg husker at i mine beste år brukte vi hummer til hver jul. Nå en gang i blant sammen med krabber og reker. Skikkelig godt. Kjemegod beskrivelse du hadde av arten.
    Så synes jeg de nattebildene dine fra Ålesund var kjempefine.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  7. Wow! It's a beautiful animal! ;-)

    Sincerest greetings from the Netherlands,
    DzjieDzjee

    SvarSlett
  8. takk for teksten Maj, veldig informativt. stilg den type hummer.
    hilsen dirk

    SvarSlett
  9. Hej Maj Liz!
    Väldigt fina bilder på denna speciella hummer. Jag har sett ganska så många humrar men aldrig en blå.
    Ha en fin kväll
    /Ingemar

    SvarSlett

Blir veldig glad for alle kommentarer, gode råd eller tips.
Ha en fin dag!! :)

Totalt antall sidevisninger